سبد خرید: (0) مورد
کاربر گرامی ,خوش آمدید
شاخه ها
ارائه كنندگان
سبد خريد
 
0 مورد
مقایسه محصولات
محصولی برای مقایسه انتخاب نشده است!
باکس تبلیغات 1
باکس تبلیغات 2
باکس تبلیغات 3
باکس تبلیغات 4
باکس تبلیغات 5

تجارت الکترونیک چیست؟

خلاصه خبر:
در این مقاله سعی خواهیم کرد هر آنچه درباره تجارت الکترونیک و مزایای آن به تجارت سنتی است را بیان کنیم
متن کامل خبر:

تجارت الکترونیک چیست؟

در یک تعریف ساده تجارت الکترونیک عبارت است از انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت آنلاین از طریق شبکه جهانی اینترنت.

تجارت الکترونیک میتواند شامل خرید و فروش عمده و یا خرده کالا مانند اتومبیل ، کامپیوتر ، برنامه های کامپیوتری ، خدمات مشاوره ای حقوقی ، پزشکی و یا خدمات برگذاری مناقصه ها و مزایده ها باشد.

هدف اصلی تجارت الکترونیک حذف کاغذ و بروکراسی اداری ، بالابردن سرعت انجام فرایند بازرگانی از ابتدا تا انتها ، بالا بردن دقت انجام کار و قابل پیگیری بودن تمام مراحل انجام کار است.

هدف از تجارت الکترونیک گسترش گسترش روشهای قدیمی و سنتی تجارت نیست بلکه ایجاد روش های جدید تجارت که منجر به فراگیر شدن فرامنطقه ای محصول و خدمات و همچنین تسریع انجام فرایند بازرگانی و همچنین بالا رفتن دقت در انجام امور بازرگانی میشود ، میباشد.

مبادله الکترونیک چیست؟

مبادله الکترونیک مکانیزمی شامل سخت افزارها ، نرم افزارها، شبکه ها،کابلهای مخابراتی ، سوئیچها ، کامپیوترها ، سرورها

و ....میابشد که اطلاعات از این طریق از یک کامپیوتر به کامپیوتری در نقطه دیگر دنیا انتقال میبابد.

به عبارت دیگر مبادله الکترونیک بستر و زیر ساخت انجام کلیه ارتباطات اینترنتی میباشد.

پرداخت الکترونیک چیست؟

پرداخت الکترونیکی عبارت است از مبادله پول و ارز به صورت مجازی بدون استفاده از اسکناس به صورت آنلاین

بازاریابی الکترونیکی چیست؟

بازاریابی الکترونیکی یا مجازی و یا به صورت کلی بازاریابی اینترنتی عبارت است از استفاده از شبکه جهانی اینترنت برای

معرفی کالا و محصول و خدمات از طریق استفاده از ابزار و امکانات مبتنی بر وب مانند ایمیل ، شبکه های اجتماعی ،سایتهای اینترنتی و ...

تفاوت بین تجارت الکترونیک و پرداخت الکترونیک :

پرداخت الکترونیک بخشی از زنجیره تجارت الکترونیک است که وظیفه انجام تراکنش های مالی یک پروسه تجارت الکترونیکی را بر عهده دارد.

ابزارهای تجارت الکترونیک

ابزار تجارت الکترونیک به دو بخش عمده تقسیم میشود:

1-زیرساخت یا بستر مبادلات الکترونیکی که شامل شبکه های کامپیوتری ، کابلهای مخابراتی ، خطوط تلفن ، سوئیچها ، سرورهای قدرتمند ، هارد دیسکهای ظرفیت بالا و پرسرعت و .... اینها بستری را برای مبادلات الکترونیکی به صورت سریع  وامن ایجاد میکنند تا با حذف کاغذ اطلاعات در کل دنیا انتقال یابد.

2-محتوای الکترونیک به همان مطالبی که در سایتهای اینترنتی ، ایمیل ها ، پست های شبکه های اجتماعی برای معرفی محصولات و خدمات تولید و انتشار مییابد گفته میشود.

بازار هدف در تجارت الکترونیک:

بازار هدف در تجارت الکترونیک همانند بازار سنتی به دو دسته تقسیم بندی میشود:

تجارت B2B(Bussiness to Business):

تجارت و انجام امور بازرگانی بین 2 تاجر یا بین تولید کننده و تاجر

در این حالت خریدار، خود مصرف کننده کالا نیست و کالاو خدمات خریداری شده از فروشنده برای فروش به لایه بعدی خریداری میکند.در این حالت فروشنده میتواند همان تولید کننده باشد و یا خریدار لایه مرحله قبلی این پروسه تجاری.

تاجران یا خریداران در این پروسه همان واسطه ها هستند که علیرغم به دوش کشیدن بخشی از مشکلات این پروسه تجاری معایب زیادی را در سیستم ایجاد میکنند.یکی از این معایب افزایش قیمت کالا میباشد.در یک سیستم سنتی لایه واسطه ها چندین لایه هستند که هرکدام باعث افزایش چند درصدی قیمت کالا شده و در نهایت در برخی از کالاها قیمت کالا تا دوبرار قیمت اصلی تولید کننده(اصطلاحا قیمت درب کارخانه) افزایش مییابد و به دست مصرف کننده نهایی میرسد.

مرکز پخش،نماینده منطقه،عامل فروش،بنکدار،کلی فروش و تمام عناویتی از این دست در این تقسیم بندی میگنجند.

تجارت B2C(Business to Consumer)

تجارت و انجام امور بازرگانی بین تولید کننده یا تاجر و مصرف کننده

در این حالت خریدار مصرف کننده نهایی کالا میباشد واین امکان را دارد که با حداقل تفاوت قیمت (هزینه توزیع و تحویل کالا) کالا ار مستقیم از تولید کننده خریداری کند.

یک از اهداف تجارت الکترونیک حذف واسطه ها میباشد که باعث تسریع خرید و تحویل کالا به مصرف کننده است.

این نوع تجارت به معنای ارتباط مستقیم مصرف کننده تنهایی با تاجر یا تولید کننده و پرداخت بهای کالا از طریق اینترنت می باشدکه ایده NETWORK MARKETING در همین راستا شکل گرفته است.

تاجر یا تولید کننده در سایت تصویر وتوضیحات وبهای کالا را قرار داده و امکان خرید آن را به صورت مستقیمو آنلاینرا بری مصرف کننده ایجاد می کند . خرید و فروش در این سیستم به صورت تک فروشی می باشد.
ارسال و دریافت پول از طریق یک واسطه بنام سیستم بانکی تجاری انجام می شود از سوی دیگر حمل کالا از طریق پست یا توسط خود شرکت انجام می گیرد.

تفاوت تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی
قبل از هر چیز تفاوت اصلی و اساسی میان تجارت الکترونیک و تجارت سنتی در این است که در تجارت سنتی، تجارت بصورت چهره به چهره و مبادلات پول از طریق شبکه بانکی و یا بصورت نقدی صورت می گیرد و در تجارت الکترونیک کلیه فرآیندهای تجاری از طریق بستر اینترنت انجام می پذیرد.

مشخصه های عمده این نوع تجارت  و مزایای آن نسبت به تجارت سنتی:

*حذف واسطه و به تبع آن ارزانتر بودن قیمت نهایی مصرف کننده که باعث بالا رفتن قدرت خرید برای مصرف کننده میباشد.

یکی از مهمترین دستاوردها در تجارت الکترونیک حذف واسطه هاست. با حذف این واسطه ها قیمت ها بین 15 تا 50 درصد کاهش می یابد و در نتیجه رقابت به شکل شدیدتری بالا می گیرد.


* امکان جستجو و تحقیق بسیار سریع برای خریدار جهت دستیابی به کالای با کیفیت و بهای مناسب و مقایسه کالای تولید کنندگان مختلف و همچنین اطلاع از نظرات مصرف کنندگان مختلف درباره کالا.

*امکان اطلاع رسانی و انتشار سریع موضوعاتی مانند جشنواره های فروش ، تخفیف های فصلی ، تغییر قیمتهای ناگهانی کالا برای تشویق مشتریان به خرید

*سود بیشتر برای تولید کننده به علت فروش در مناطق گسترده تر و همچنین به دلیل حذف واسطه ها عملا تولید کننده بخشی از آن درصدهای متعلق به لایه های فروش واسطه ای را خود دریافت میکند.

*بالا رفتن سرعت و دقت انجام عملیات

*ارتباط مستقیم تولید کننده با مصرف کننده و دریافت نظرات بازخوردی (FeedBack) تک تک افراد با سلایق و دیدگاههای مختلف درباره کیفیت ، قیمت ، ظاهر، بسته بندی ، دوام ، مقایسه با محصولات رقیب و ....که در نهایت در سیستمهای مدیریتی روی بخش ارتباط با مشتری (CRM) تمرکز زیادی میشود زیرا به صورت رایگان تولید کننده به نظرات یک جامعه آماری گسترده دست مییابد و از این نظرات میتواند برای بهبود تولید کالای خود و یا برطرف کردن نقایص سیستم خدماتی خود استفاده کند .در این قسمت حتی کارکنان مجموعه نیز زیر ذره بین مصرف کنندگان قرار دارند و کوچکترین خطایی از آنان باعث اطلاع رسانی به لایه مدیریتی خواهد شد.  

*حذف رفت و آمد و وقت برای مراجعه به فروشگاه جهت انتخاب کالای مورد نظر.

*حذف اسکناس و جابجایی پول در مبادلات

* سفارشی بودن محصولات
در بستر تجارت الکترونیک مشتریان براحتی می توانند محصولات مورد نظر خود را با استفاده از کسب اطلاعات دقیق نسبت به آن محصول و یا مقایسه آن با سایر محصولات مشابه پیدا کنند و آن را با هزینه و صرف وقت کمتر سفارش دهند.

* پیدایش بازارهای بیشتر برای تولید کنندگان و فروشندگان
بستر اینترنت به فروشندگان این امکان را می دهد که بتوانند محصول و یا خدمات خود را با هزینه هایی بسیار اندک نسبت به تجارت سنتی و در وسعت جهانی عرضه نمایند. در نتیجه تعداد مشتریان یا خریداران بسیار بیشتر از خریداران سنتی است.

* بستر مناسب و قدرتمند تبادل اطلاعات
با استفاده از بستر اینترنت اطلاعات کاملی از محصول و خدمات با سرعت بسیار بالا در میان فروشنده و خریدار قابل انتقال است. به راحتی از طریق ابزارهای مختلفی مثل پست الکترونیک، گفتگو آنلاین ،شبکه های اجتماعی و  سایر ابزارهای مشابه می توان به تبادل اطلاعات پرداخت.

*خدمات پشتیبانی بهتر

در تجارت الکترونیک با توجه به وجود نرم افزارهای پشتیبانی قدرتمند، شرکت های عرضه کننده محصول و یا خدمات به شکلی سریعتر و ارزان تر با مشتریان خود در ارتباط هستند. مشتریان نیز براحتی مشکلات خود را مطرح کرده و شرکتهای عرضه کننده نیز پشتیبانی قوی تری ارائه می دهند.

* ورود شرکت های جدید و نوپا به عرصه رقابت تجارت الکترونیک
با استفاده از بستر اینترنت به ورود شرکت های جدید و کم بنیه اجازه می دهد که بتوانند با شرکت های با سابقه بیشتر رقابت کنند. در بسیاری موارد دیده شده است که شرکت های نوپا با ایتفاده از اتخاذ تصمیم ها و سیاست های درست تجاری گوی سبقت را از شرکت های کهنه کار ربوده اند.

 

 

آمار مربوط به این مطلب:
تعداد بازدید:336
نظرات
در این رابطه هیچ نظری توسط کاربران نوشته نشده است
بازگشت
کپی‌رایت © 2018 مرکز کامپیوتر بیت - بیت سنتر
راه اندازی شده توسط فروشگاه ساز ویرچو